Yhdistys

Yhdistyksen tarkoituksena on vaalia historiallisten esikuvien tai tyylien mukaisten asujen, välineiden ja esineiden historiaa ja edistää niiden tuntemusta. Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys järjestää kursseja, seminaareja, näyttelyitä sekä erilaisia keskustelu- ja huvitilaisuuksia.

Yhdistyksen toimintaan kuuluu myös yhteistyö muiden historiaa harrastavien yhdistysten kanssa, sekä historian tutkiminen käytännön harjoittelulla.

Yhdistyksen jäsenet ovat voineet valita itselleen historialliset henkilöhahmot, asut ja roolit. Henkilöhahmot ovat joko todellisuudessa eläneitä historiallisia henkilöitä tai kuviteltuja henkilöitä, joiden roolit jäsenet ovat luoneet itse.

Yhdistys on myös julkaissut kirjan Haminan Hywät Asukkaat -artikkelisarjan pohjalta, joka ilmestyi Haminan Seutu -lehdessä vuonna 2003. Kirjan mukana lukija pääsee mukaan kurkistamaan, millaista elämä on ollut Suomen suuriruhtinaskunnan linnoitus- ja satamakaupungissa aikana, jolloin rupla vaihtui markkaan, rautahevolle rakennettiin rataa ja naisten nilkat olivat vielä piilossa pitkien hameenhelmojen alla.